A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined index: category

Filename: blog/view.php

Line Number: 6

De kracht van Rots en Water

Aan alle Rots en Water trainers in Nederland en buitenland,

Aan alle scholen, leerkrachten en leerlingen die met het programma werken,

Aan alle begeleiders, trainers, coaches en opvoeders die Rots en Water hebben omarmd,

Aan alle instellingen en overheden die betrokkenheid hebben bij het onderwijs en welzijn van kinderen en jongeren,

Aan het Nederlands Jeugdinstituut, de Commissie Anti-pestprogramma's en Staatssecretaris dhr. Dekker,

En in het bijzonder aan Freerk en alle medewerkers van het Rots en Water instituut,


In januari 2006 ben ik vanuit mijn functie als gymleerkracht in speciaal basisonderwijs opgeleid tot Rots en Water trainer. Ik voelde meteen: 'dit zou ieder kind en iedere leerkracht moeten ervaren!'
 
Ik werd gegrepen door de praktische toepasbaarheid van de training en de oefeningen. Maar vooral ook de onderstroom van de training maakte dat ik direct aan de slag wilde gaan.
 
Rots en Water is de enige training die ik tot nu toe in het onderwijs ben tegen gekomen die zo 'waar' is. Het programma raakt universele menselijke thema's. Thema's die polariteiten met elkaar verbinden. In Rots en Water zeggen we bijvoorbeeld: 'Iedereen is uniek. En toch zijn we allemaal verschillend'. Zulke fundamentele waarheden, daar hebben we het maar weinig over met kinderen en jonge mensen.

In Rots en Water vinden we daar niet alleen maar de tijd en de ruimte voor. Maar juist ook een praktische toepasbaarheid waarin kinderen werkelijk kunnen ervaren wat dit betekent. Het Rots en Water programma slaat hiermee de spijker op de kop van het kind- en het menszijn: om te leren moet je ervaren!

Je kunt een kind vertellen over de gevaren van een hete kachel, maar het zal je pas werkelijk begrijpen als het zich een keer heeft gebrand. De speelse, verbindende en bewustzijns gevende manier waarop het Rots en Water programma op dit fundamentele menselijke aspect inspeelt is uniek. En de kracht van het programma en de thema's die het aansnijdt, zijn dan ook in iedere oefening voelbaar en zeer pregnant aanwezig. Oefenen met Rots en Water betekent dat je niet om de stof, om het leren en om de onderstroom heen kunt.

Wanneer we een jongen en een meisje laten samenwerken in een stoei-oefening, en de jongen de kracht ervaart van het meisje, ten opzichte van zijn eigen kracht, dan ontstaat een nieuw inzicht in onderlinge verhoudingen dat is gebaseerd op werkelijke ervaring.

Wanneer we een verlegen kind kunnen laten gronden, centreren en focussen, om het vervolgens uit te nodigen om met kracht en rust zichzelf voor te stellen in een nieuwe groep, dan raken we dit kind in het diepste van zijn wezen en persoonlijke vertrouwen.

Wanneer we een onthecht kind kunnen laten ervaren hoe het is om te vertrouwen op zichzelf en de kinderen en volwassenen om hem heen, en wanneer het zich overgeeft aan dat vertrouwen in talloze kleine en grote oefeningen, dan geven we dit kind een nieuw weten en een nieuw voelen over zijn identiteit.

Al deze, en vele andere, voorbeelden van nieuwe inzichten zijn een onmisbaar onderdeel van de diepgaande manier waarop pesten zijn weg vindt in het leven van de gepeste, de pestkop en de groep(en). En dus ook van de manier waarop we pestproblematiek moeten aanpakken. Pesten is meer dan een individueel probleem tussen een aantal kinderen. Het is een onderdeel van een klas/groep en zelfs schoolsysteem.

De enige manier om echt met pesten om te gaan, is om het hele systeem in beweging te zetten. En het Rots en Water programma is daar in mijn eigen bijzonder geschikt voor. In iedere oefening straalt de kracht van het gedachtegoed door. En in iedere oefening kan ieder kind en eigenlijk ieder mens iets leren. Dit betekent dat het programma op een hele wezenlijke manier inspirerend is. Omdat het 'raakt'.

Daarnaast is het programma schoolbreed inzetbaar, zowel voor het middelbaar als het basisonderwijs, al vanaf groep 1. De leerlijnen die in de verschillende boeken beschreven staan zijn op zichzelf al bijzonder krachtig.

Tegelijkertijd is het mogelijk om, met de juiste kennis, inzicht in groeps- of individuele processen en ervaring, heel precies in te spelen op specifieke hulpvragen en dynamieken. Met andere woorden: een trainer, begeleider, leerkracht, school of instelling kan parallel met het verplichte preventieve sociaal emotionele programma, een uniek en op maat programma inzetten al naar gelang de wensen en behoeften die in het huidige moment in groepen spelen.

Dit kan gebeuren aan de hand van thema's als grenzen, persoonlijk vertrouwen, onderling - en groepsvertrouwen, pesten, meidenvenijn, jezelf zijn en durven laten zien, concentratie enzovoort enzovoort. Een dynamischer programma bestaat er niet in mijn ogen.

Maar wat kan het programma nu werkelijk betekenen in de praktijk? Na 8 jaar werken met het programma, met meer dan 10.000 leerlingen en honderden groepen en leerkrachten, kan ik hier heel duidelijk over zijn. Rots en Water werkt op een diep menselijk niveau. Het programma zet leerlingen en groepen in hun kracht. Rots en Water brengt respect terug in mensen en in groepen. Kinderen leren over grenzen. Hoe ze die kunnen aanvoelen, aangeven en respecteren. Kinderen leren praktische handvatten waar ze écht iets mee kunnen in de dagelijkse praktijk.  

Reacties van leerlingen zijn heel uiteenlopend, al naar gelang de hulpvraag die speelt. Een aantal treffende voorbeelden zijn:

'Meester Nick, dank u wel. Door het Rots en Water programma durf ik nu 'Nee' te zeggen en voor mezelf op te komen. Dank u wel!'

'Door Rots en Water is het weer leuk in onze groep. Onze juf hoeft minder politie te spelen, wij letten zelf veel beter op de sfeer. En iedereen hoort er nu bij!'

'Meester Nick, ik kan me dankzij de Rots en Water lessen veel beter concentreren..'

'Meester Nick, ik voel me nu onderdeel van de groep!'

Soms kom ik jaren later leerlingen tegen die nog steeds vol zijn van het programma en alles wat ze hebben beleefd.

Als we deze reacties van kinderen op zichzelf lezen, dan zijn het mooie woorden en uitspraken. Als we het in de context van het kind- en menszijn plaatsen dan zijn zulke 'eenvoudige' uitspraken vaak het bewijs van een enorm proces. Het zijn de getuigen van stappen die stille, kwetsbare, gepeste, explosieve, drukke, faalangstige kinderen maken. Vaak nadat ze al jaren buiten de groep vallen, soms letterlijk worden uitgekotst door hun klasgenootjes. Kinderen die zich echt geen raad meer weten hoe ze met zichzelf en anderen om moeten gaan. Groepen die niet meer weten hoe ze normaal op een kind moeten reageren. Kortom: echt hele heftige thema's die dankzij het Rots en Water programma, en de toewijding en het hart van trainers en leerkrachten, weer stappen zetten in de richting van hun geboorterecht. Namelijk om te zijn wie ze al zijn. Zichzelf.

Een veel gehoorde 'klacht' over het Rots en Water programma is dat je er wel hard voor moet werken. En dat klopt. Je moet er ruimte voor maken. Letterlijk, in de gym- of speelzaal en in het rooster. En ook in je hart. Je moet het programma beleven. Dan wordt het eigen en dan wordt het nog veel krachtiger.

Gelukkig vinden meer en meer scholen hun weg naar het Rots en Water programma en een schoolbrede implementatie. Dat kost dus tijd en energie. Maar scholen die dat doen, zijn wel de scholen waar je werkelijk merkt dat de sfeer veilig en verbonden is. Zoals het hoort.

In de dagelijkse praktijk kom ik zoveel scholen tegen die wel 'zeggen' dat ze werken aan sociaal emotioneel, maar die het niet doen. Keer op keer proberen ze kant en klare , en daardoor rigide, programma's uit. Deze programma's vragen weinig betrokkenheid van de school en de leerkracht. Je slaat een boek open, doet een werkblad en klaar. Maar dat is niet wat 'werken aan sociaal emotioneel' inhoudt. En al helemaal niet werken aan pesten en pest problematiek. Dat vereist een hele andere manier van denken en handelen. Een voeten in de aarde mindset waarvan je weet dat je met deze thematiek eigenlijk nooit klaar bent.

De vraag is wat uiteindelijk meer tijd en energie kost. Hoppen van programma naar programma, of 'gewoon' voor eens en altijd iets neerzetten dat fundamenteel, praktisch en effectief is. In mijn ogen is Rots en Water een programma dat hierin voorop loopt ten opzichte van andere programma's.

Ik steek persoonlijk mijn hand, en mijn hart, in het vuur voor de duurzame effectiviteit van het Rots en Water programma. En ik weet dat ik spreek namens duizenden en duizenden kinderen, leerkrachten en trainers die er het zelfde over denken.

Ik nodig iedere beleidsmaker, ieder commissielid en elke organisatie uit om te komen kijken en mee te doen (!) aan een van de trainingen en opleidingen die op dagelijkse basis worden gegeven in honderden scholen door heel het land, door duizenden gemotiveerde en ervaren onderwijsprofessionals.

Met een ferme groet,

Nick van Deudekom
Master Instructor Rots en Water

Reacties

Gravatar
Loekster

3 jun 2014

Mooie steunbetuiging, recht uit het hart. Kan meer alleen maar bij aansluiten!

Gravatar
Loekster

3 jun 2014

Mooie steunbetuiging, recht uit het hart. Kan meer alleen maar bij aansluiten!

Gravatar
Marij Gulickx

4 jun 2014

Beste,
Ik ben werkzaam op een basisschool. Ik heb de driedaagse gevolgd van Rots en water o.l.v. Freerk Ykema. Ik zoek samen met collega's naar een goede manier om ons aanbod op soc. emot gebied te versterken.
Ik denk dat het een goede optie kan zijn het team een ervaringsdag aan te bieden die door boven te lezen intentie belichaamd wordt.
Heel praktisch: kan dit en nog praktischer: wat kost het?
Met hartelijke groet,
Marij Gulickx

Gravatar
Marij Gulickx

4 jun 2014

Beste,
Ik ben werkzaam op een basisschool. Ik heb de driedaagse gevolgd van Rots en water o.l.v. Freerk Ykema. Ik zoek samen met collega's naar een goede manier om ons aanbod op soc. emot gebied te versterken.
Ik denk dat het een goede optie kan zijn het team een ervaringsdag aan te bieden die door boven te lezen intentie belichaamd wordt.
Heel praktisch: kan dit en nog praktischer: wat kost het?
Met hartelijke groet,
Marij Gulickx

Gravatar

4 jun 2014

Beste Marij,

Dank je voor je reactie. Zo'n dag is zeker mogelijk en heet een EDIT (Een Dags Introductie Training). Ik vertel je er graag meer over, maar ik mis je contactgegevens. Neem anders even contact op via de mail: nick@ruwepit.nl

Gravatar
Annelies Brouwer

4 jun 2014

Ik werk bijna dagelijks met het Rots en water programma en zie en ervaar wat voor een kind verschil maakt tussen een fijne schooltijd en een moeilijke schooltijd . Als een kind zijn of haar eigen intrinsieke innerlijke kracht ontdekt en in zet. Prachtig. Het raakt me elke keer weer. Ik ben dankbaar dat ik op deze manier een stukje bij mag dragen aan de ontwikkeling en persoonlijke groei van een kind. Dank je wel Nick voor je artikel. Recht uit je ♡ .

Gravatar

4 jun 2014

Dank jullie wel voor de mooie reacties. Prachtig!!

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: blog/view.php

Line Number: 40

Posting comments after has been disabled.

Bel mij

Ik geef u graag meer informatie over Ruwe Pit en de verschillende trainingen en coaching.

U kunt mij bereiken op +31 (0) 6 8165 1809

×

E-mail mij

Ik geef u graag meer informatie over Ruwe Pit en de verschillende trainingen en coaching.

U kunt mij mailen op 

×