Motivatie is tijdelijk, drijfveren blijvend (wat drijft jou?)

Het begin van het jaar. We pakken de kerstballen weer in. 
Na een paar weken adempauze komen we hopelijk weer opgeladen terug op school.
De vraag is: hoe houd je vast aan dat gevoel?
In februari komen de eerste toetsen er alweer aan.
Misschien ga je vanaf maandag een dag extra werken,  kom je terug van je zwangerschapsverlof of start je op een nieuwe school.
De lijst van dingen die onze aandacht vragen, en mogelijk onze energie en focus bij onszelf wegtrekken is eindeloos.
Het is daarom goed om regelmatig stil te staan bij wat jij nodig hebt en hoe je dit voor jezelf vormgeeft. Iedere dag opnieuw! 
 
Kom jij als mens in je leer-kracht genoeg aan je trekken?
 
Als je het druk hebt is één ding namelijk van belang. 
Dat je óók tijd hebt voor jezelf!
Voor de dingen die er voor jou toe doen. 
Dat je het gevoel hebt dat je naast de dingen die je moet doen, ook dingen doet die je wil doen.
 
De valkuil van druk zijn is nóg harder gaan werken..
 
Dit is een van de grondbeginselen van effectief werken:
Als je het druk hebt, denk dan goed na. 
Wat heeft prioriteit. Wat niet?
Waar je ook je prioriteiten legt, en ik hoop dat je dat bewust doet, jijzelf verdient in ieder geval ook hoge prioriteit!
 
Motivatie is tijdelijk, drijfveren blijvend. 
 
Als je het druk hebt dan is het makkelijk om te zeggen: 'nog even doorpakken en dan is het vakantie'.
Of: 'volgende maand dan zijn de oudergesprekken weer geweest, dan is er weer meer tijd'. 
Dit tijdsgebonden denken biedt tijdelijk soelaas. 
De realiteit is dat er na die ene deadline, zich altijd weer een andere deadline aankondigt. 
En zo leven we van de ene rush naar de andere. 
 
Meer 'tijd' voor jezelf is geen kwestie van hopen op een lege agenda, maar van het plannen van waardevolle momenten in verplichte momenten.
 
Dat noem ik een habit-hook. 
Als je dingen die je toch al moet doen, invult op een manier die bij jou past, die van jou is, dan geeft dat voldoening. Dat is waarde-vol werken en leven.
Het gaat erom dat je dingen doet waar jij als mens achter staat. Dat brengt balans in de drukte. 
 
Veel mensen zijn onbewust al heel trouw aan zichzelf, maar vergeten hier bewust bij stil te staan. 
 
Het is daarom belangrijk dat je regelmatig stilstaat bij jouw eigen behoeften en verlangens. 
Meesterschap betekent dat je regelmatig reflecteert op je visie op leven en lesgeven, en hoe je daar vorm aan geeft. 
Iedere dag. Zodat onbewuste processen, bewust worden.
 
Als jij jezelf bent, gaat lesgeven vanzelf!
 
Voor mij is dat de basis van werken vanuit je hart. 
Dit is ook de manier waarop je het meest aantrekkelijk bent voor je leerlingen of cursisten. 
Leraren die werken vanuit hun hart, die hun passie laten doorschijnen, ook al voelen ze de druk van overheid, cito en inspectie, dat zijn leraren waar leerlingen van willen leren. 
 
Methode gebonden lessen zijn fijn omdat ze structuur geven. 
Af en toe de methode als leidraad nemen, en er vervolgens je eigen draai aan geven, dát geeft energie.
Een keertje rechtsaf slaan, als er links wordt gevraagd.
Het kan! Het mag! Ik zou haast zeggen; het moet... 
Wat je hiervoor nodig hebt is een vorm van professionele ongehoorzaamheid. 
 
Katherine Hepburn heeft het krachtig verwoord:
 
‘If you obey all the rules, you miss all the fun.'
 
Meesters onderzoeken hun verlangens en drijfveren en laten zich erdoor leiden, no matter what.
 
Hieronder vind je een oefening over pedagogische ongehoorzaamheid. Deze oefening is bedoelt om je aan het denken te zetten over momenten in jouw leven en lesgeven waar je zou kunnen afwijken van de norm, van de voorgestelde route. Met als doel om zelf meer aan je trekken te komen. Zo komen persoonlijke waarden en plezier terug in je werk en maak je een begin met het creëren van een vicieuze cirkel van een positieve, authentieke en energieke stijl van lesgeven.
Dat is fijn voor jou, en ook voor je leerlingen en cursisten. 
 
Oefening ’pedagogisch ongehoorzaam'
Schrijf 7 dingen op waarvan je weet dat als je ze doet, dat ze jou energie geven, dat je er blij van wordt en dat je er al op voorhand naar uit kunt kijken om ze te gaan doen. 
 
Het moeten dingen zijn die op een of andere manier afwijken van wat er van je wordt gevraagd. En terwijl ik dit opschrijf, voel ik in mezelf al een bepaalde weerstand. Kan ik dit wel zo schrijven? Kan ik dit wel vragen? En meteen komt ook het antwoord. Ja natuurlijk! Dit is goed.
 
Zoals Loesje ooit zo mooi schreef:
 
‘Meer knuppels in meer hoenderhokken.'
 
Misschien is jouw eerste neiging ook wel gericht op behoud van ‘het normale’. Dat is normaal. Dat zijn we gewend. Maar ik vraag je met klem: ga dingen doen die op een bepaalde manier niet mogen. Misschien vind je dat je dit al doet. Denk dan na over manieren waarop je het nog beter, of scherper, zou kunnen doen. Dat hebben met zijn allen keihard nodig in het onderwijs. 
 
Hieronder een aantal voorbeelden om je aan het denken te zetten: 
 
- Na de gymles plan ik nog een buitenwandeling in van een half uur. Natuurlijk koppel ik dit aan een thema waar we toch al mee werken met de klas. Kinderen verzamelen spullen of doen korte opdrachten die ook in de methode staan.
 
- Mijn eerstvolgende mentor-les begin ik met een stilte/meditatie oefening. Ook een leuke oefening: de spekkies test. 
 
- Zet een bel neer in de klas. Iedere dag krijgt een leerling de opdracht om ergens gedurende de dag naar de bel te doen rinkelen. Dit signaleert het begin van de ‘5 gekke, grappige, griezelige, gezellige (enzovoort) minuten. We doen een dans, een paar moppen, een stoeispel of wat dan ook. De regel hierbij is: deze vijf minuten gaan we niet inhalen op een ander moment. Een leerling met een hekel aan een bepaald vak kan dat vak dus ‘positief saboteren’. Geweldig! 
(PS; als een bepaald vak of onderwerp te vaak onderbroken wordt kun je afspreken dat er tenminste twee dagen tussen moet zitten)
 
- Met een 3 VMBO klas spreek ik tijdens de les Engels af dat iedereen volgende keer €2,50 meeneemt. Ik haal voor iedereen een luxe bonbon bij een echte chocolatier. We eten eerst de bonbon mindful op en daarna bespreken we de smaken en sensaties. Allemaal in het Engels natuurlijk (dit idee heb ik niet zelf bedacht, mijn leraar Engels deed dat met ons en ik ben nooit vergeten..)
 
- ‘Niet methode gebonden lezen’. Laat je leerlingen hun eigen favoriete boeken meenemen, zet de stoelen in de kring en leg alle boeken in het midden. Dit ziet er meteen heel uitnodigend uit. Vraag een aantal kinderen waarom dit hun favoriete boek is. Hierna zoekt iedereen een boek uit dat hem aanspreekt en gaat iedereen een kwartiertje lezen. De rest van de week kunnen de kinderen dit boek verder uitlezen tijdens vrije momenten. 
 
Ik weet dat als ik regelmatig bovenstaande punten plan, ik meer in balans ben, meer aankan, meer uitstraal en zodoende betere resultaten genereer dan wanneer ik dit niet bewust inzet.
 
Nu jij!
 
Deel op Facebook hoe jij pedagogisch ongehoorzaam bent en wat je dan doet. Dan kunnen we elkaar daarmee inspireren! 
 
Ik lees graag je reacties.
 
_________________
Bright day,
 
Nick
 
PS In de training Meesterschap staan we uitgebreid stil bij jouw visie op onderwijs, welke waarden je belangrijk vindt en hoe deze zich vertalen in daadwerkelijke acties in je dagelijkse handelen. 
 
Je onderzoekt je eigen innerlijke processen en drijfveren zodat jouw authentieke zelf nog meer doorschijnt in hoe je voor de groep staat. 
 
We slaan een brug tussen de dingen die je moet en de dingen die je wil doen. 
 
Andere thema’s die voorbij komen:
 
- persoonlijk en professioneel leiderschap
- groepsprocessen observeren en in beweging zetten
- op een natuurlijke manier aandacht en orde hebben en houden
- pedagogische interventies door te kijken naar het gedrag achter het gedrag
 
 
 
PPS In januari zijn er 2 kennismakingsavonden over Meesterschap.
- op 14 januari bij Werk aan het Spoel in Culemborg; tijd 19-21.30
- op 21 januari bij Duincentrum de Zandwaaier in Overveen; tijd 19-21.30
 
 
Op 30 en 31 januari is de eerstvolgende 2daagse Meesterschap.
! Inschrijven kan nog !
Locatie: Werk aan het Spoel in Culemborg
Tijdstip: beide dagen van 10-17
 
 
 
In mijn volgende blog:
 
Drijfveren zijn belangrijke proces-katalysators. Maar de dingen die er niet zijn (gemist worden, genegeerd worden, waar angsten voor zijn) net zo goed. Vraag: wat vermijd jij? Wat bereik je daarmee? Wat bereik je daarmee niet? Wat blijft verborgen, wordt niet zichtbaar. En hoe is dat merkbaar aan je groep?
 
 
 

Reacties

Er zijn geen reacties.

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: blog/view.php

Line Number: 40

Posting comments after has been disabled.

Bel mij

Ik geef u graag meer informatie over Ruwe Pit en de verschillende trainingen en coaching.

U kunt mij bereiken op +31 (0) 6 8165 1809

×

E-mail mij

Ik geef u graag meer informatie over Ruwe Pit en de verschillende trainingen en coaching.

U kunt mij mailen op 

×